Kobo Nia-recensie

• OverDrive voor bibliotheekopties

Wat we niet leuk vinden

• Slecht ontwerp van de e-boekwinkel
  • Lagere pixeldichtheid van het scherm
  • Beperkte e-boekdeals en OverDrive-opties
  • Niet waterdicht

De Kobo Nia is een Walmart-exclusieve e-reader die opties en weergaveaanpassing echt benadrukt. Hoewel er enkele nadelen zijn, zoals de beperkte verkoop en aanbiedingen van e-boeken, kan de OverDrive-optie die tekortkomingen soms goedmaken.

3.5

Kobo Nia

Kobo Nia E-Reade

in dit artikel

We hebben de Kobo Nia e-Reader gekocht zodat onze deskundige reviewer hem grondig kon testen en beoordelen. Blijf lezen voor onze volledige productreview.

Ik ben dol op boeken, maar als ik mijn koffers inpak om op vakantie te gaan, probeer ik altijd de ruimte in mijn handbagage te maximaliseren. Hoewel hij niet met veel mooie extra’s komt, functioneert de Kobo Nia als een eenvoudige, compacte e-reader die ik meteen in mijn tas kan stoppen. Met een ComfortLight-display en 8 GB geheugen neem je gemakkelijk een bibliotheek mee voor onderweg. Ik heb de e-reader wekenlang gebruikt om te testen en ik heb genoten van het gemakkelijke OverDrive lenen en de algemene draagbaarheid.

Ontwerp: dun en licht

De Kobo Nia is ongelooflijk licht met een gewicht van slechts 6,06 gram, waardoor hij gemakkelijk overal mee naartoe te nemen is. De plastic zwarte behuizing is een beetje aan de dikke kant en kiest voor een meer hoekige benadering van het ontwerp. Het doet niets af aan zijn functie, maar het ziet er wel wat onhandig uit. Met 6,3 x 4,4 x 0,4 inch (HWD) is het ook een ongelooflijk kleine e-reader, die perfect is om in een rugzak of plunjezak te stoppen.

Kobo Nia e-reader

Weergeven en lezen: 212ppi biedt duidelijke tekst

Met 212ppi heeft de Kobo Nia niet de slechtste pixeldichtheid op de markt, hoewel hij niet zo hoog is als sommige rivalen. Het ontspiegelde Carta E Ink-display biedt ook een resolutie van 1024×758 die gemakkelijk leesbaar is voor de ogen. De gouden standaard ligt tegenwoordig rond de 300ppi, maar realistisch gezien kon ik geen onderscheid maken tussen de 212ppi en de 300ppi op de Kindle Oasis.

Je kunt uren lezen en bijna elk boek vasthouden, maar in tegenstelling tot de Kindle kun je de opslagruimte niet gebruiken voor audioboeken. Terwijl ik bleef spelen met de Kobo Nia, was een van de kenmerken die me opviel het gebruik van de ComfortLight van het apparaat. Hoewel het een enkele lamp is en niet zo luxe is als de ComfortLight PRO die de Kobo Clara en de andere Kobo-familie e-readers bieden, is de ComfortLight helder genoeg dat ik in het donker kan lezen zonder mijn slapende oudere kat te storen, die ik durf niet wakker worden. Wat ook geweldig is, is dat ik dankzij het display de ComfortLight kon oplichten of dimmen met een zachte veegbeweging aan de linkerkant van het scherm. In plaats van op de bovenkant van de e-reader te drukken, zei de instructies dat ik in het midden moest drukken om het menu te openen. In eerste instantie dacht ik dat dit heel dom was. Het grootste deel van mijn e-readerervaring draaide om het indrukken van de bovenkant van het scherm om het menu te openen wanneer ik door de boekwinkel moest kijken, een nieuw boek moest kiezen of mijn plaats moest controleren. De Kobo gaf me de opdracht om op het midden van het scherm te tikken om het menu te openen – en, nog belangrijker, de aanpassingsopties. Ik dacht dat ik het vreselijk zou vinden hoe ik op het midden van het scherm moest drukken. Naarmate de tijd verstreek, vond ik deze functie erg leuk. Het was gemakkelijk te onthouden en zorgde ervoor dat er geen onbedoelde aanpassingen aan het scherm plaatsvonden. Ik moest apart gaan om een ​​lettertype uit 12 stijlen en 50 lettertypeontwerpen te vinden om er een te vinden die voor mij werkte. En, in tegenstelling tot de Kindle, kon ik de lettergrootte niet vergroten of verkleinen door met mijn vingers te vegen. Voor alle aanpassingen was een aparte pagina nodig.

Kobo Nia e-reader

Winkel en software: de Kobo in OverDrive zetten

In plaats van naar de boekomslagen te kijken en er doorheen te scrollen, somt de Kobo Nia boeken op met de auteur en het gelezen percentage. Dat maakt het gemakkelijker om verder te gaan waar je was gebleven en je kunt boeken categoriseren op auteurs, genres en titels. Een van de coolste functies waar ik verliefd op werd, was de OverDrive-app op de Kobo Nia, waarmee je verbinding kunt maken met een online bibliotheekfunctie om boeken te lezen via de ingebouwde Wi-Fi-functie. U kunt kiezen uit uw lokale bibliotheek of een online database. Ik controleerde de verschillende titels en was opgewonden toen ik een overvloed aan opties zag, van de memoires van Michelle Obama tot de nieuwste roman van Colson Whitehead. Toen ik een boek uitcheckte, had ik vijftien dagen om het te lezen. Na vijftien dagen verdwijnt het automatisch uit de Kobo-interface.

Het ontspiegelde Carta E Ink-display biedt ook een resolutie van 1024×758 die gemakkelijk leesbaar is voor de ogen. Toen ik eenmaal voorbij de grote titels was, waren er echter geen meer obscure titels beschikbaar. Hoe graag ik de nieuwste roman van Tony Horwitz ook wilde lezen, hij stond niet op OverDrive, wat betekende dat ik hem moest kopen. Nog vervelender was het feit dat, in tegenstelling tot zijn concurrent, de Kindle, de Kobo Nia me maar één boekdeal per dag aanbood. Ik zou een blik kunnen werpen op de verschillende populaire titels en ze kunnen kopen, maar voor de meeste van deze boeken zou ik een prijskaartje van $ 5-10 verwachten. En zelfs dan geven hun algoritmen de voorkeur aan herhalingen van dezelfde boeken in hun beperkte winkelcategorieën. Er is ook geen optie voor onbeperkt lezen zoals de Kindle Unlimited-functie. Als je een fervent lezer bent, kan het in je eigen belang zijn om voor een Kindle te kiezen. Als u echter alleen al op basis van de boekfuncties uw lokale bibliotheek wilt ondersteunen, biedt de Kobo Nia ondersteuning en uitlenen binnen handbereik via vijftien verschillende bestandscompatibiliteiten.

Kobo Nia e-reader

Opslag: goed genoeg voor je bibliotheek

Dankzij de 8 GB opslagruimte biedt de Kobo Nia ruimte voor maar liefst 8.000 boeken. U kunt een hele bibliotheek meenemen. Hoewel dat veel opslagruimte is, moet u er rekening mee houden dat het een gemengde zegen is, aangezien de Kobo Nia geen enkele hoorbare optie lijkt te bieden. Je kunt uren lezen en bijna elk boek vasthouden, maar in tegenstelling tot de Kindle kun je de opslagruimte niet gebruiken voor audioboeken.

Een van de coolste functies waar ik verliefd op werd, was de OverDrive-app op de Kobo Nia, waarmee je verbinding kunt maken met een online bibliotheekfunctie om boeken te lezen via de ingebouwde Wi-Fi-functie.

Levensduur batterij: Vast na de eerste keer opladen

De Kobo Nia werd voor 50 procent opgeladen toen ik hem voor het eerst uit de doos haalde. Oorspronkelijk dacht ik dat dit goed genoeg zou zijn voor uren, omdat ik meteen wilde lezen. Bij elke blik op de Kobo-winkel stortte de levensduur van de batterij echter in en ik merkte dat ik na slechts vier dagen gebruik de stekker in het stopcontact stak. Toen ik eenmaal volledig was opgeladen en alle boeken die ik wilde uit de Kobo-winkel had gepakt, hield de batterij het redelijk goed vol. Ik heb 20 uur gelezen en ga maar door, en de batterij gaat maar tot 60 procent mee. Hoewel dat misschien niet veel lijkt, was ik een beetje aan het surfen in de Kobo-winkel. Zonder dat de afvoer veroorzaakt door toegang tot de winkel, zou de levensduur van de batterij een stuk hoger zijn.

Prijs: duurder dan Amazon

Het prijskaartje van $ 99 voor een standaard e-reader is niet slecht, maar je moet rekening houden met de prijs van boeken zelf. In tegenstelling tot de Kobo Nia biedt de Amazon Kindle hoorbare en dagelijkse deals en onbeperkt lezen voor een maandelijks bedrag. En als je een Kindle met advertenties koopt, scheelt dat aanzienlijk in de kosten. De OverDrive-bibliotheek voegt echter waarde toe aan de Nia door gratis e-boeken te lenen. Als je vastbesloten bent om de producten van Amazon te vermijden en je openbare bibliotheek wilt ondersteunen, dan wordt de Nia een solide optie.

Kobo Nia e-reader

Kobo Nia versus Amazon Kindle (2019)

Meestal als ik op de Kobo Nia lees, vergeleek ik hem constant met mijn Amazon Kindle (2019). Het is logisch, omdat beide worden beschouwd als de basis-e-reader voor hun respectieve regels. Wat interessant is, is dat hun pixeldichtheid heel verschillend is, waarbij de Kinde’s klokken op 167 ppi en de Kobo’s op 212 ppi draaien. Als je de twee naast elkaar vergelijkt, is de Nia merkbaar scherper. Veel van hun specificaties zijn echter hetzelfde. Ze hebben hetzelfde 6-inch antireflectiescherm en beide bieden achtergrondverlichting voor optimaal lezen ’s nachts en tijdens langeafstandsvluchten. Uiteindelijk komt het neer op de software die de Nia en de Kindle bieden. Hoewel de Kindle dagelijkse aanbiedingen en een uitgebreidere ervaring biedt voor de enthousiaste lezer met de Kindle Unlimited, is het een hele klus om verbinding te maken met je plaatselijke bibliotheek. De Nia omzeilt dat en biedt de bibliotheek-ebook-ervaring direct op het apparaat aan via OverDrive. Dat maakt de Nia een geweldige optie als je af en toe eens iets wilt lezen, of als je een directe manier wilt om je plaatselijke bibliotheek te ondersteunen. Als u echter op zoek bent naar dagelijkse deals en een onbeperkte leeservaring, is de Kindle het beste voor u.

Eindoordeel

Een eenvoudige e-reader die uit uw openbare bibliotheek kan worden gehaald.Ondanks enkele kleine minpuntjes is de Kobo Nia een prima basis e-reader. De OverDrive-bibliotheek, een scherpere pixeldichtheid van het scherm en het instelbare ComfortLight zorgen ervoor dat het echt opvalt als een van de beste alternatieven voor de Amazon Kindle.

Vergelijkbare producten die we hebben beoordeeld:

• Koba Forma
  • Amazon Kindle Paperwhite (7e generatie)